Deputatul PMP, Petru Movila, a depus in Parlament o propunere legislativa privind aprobarea obiectivului de investitii Autostrada Iasi - Targu Mures. Initiativa a fost semnata de mai multi deputati si senatori din cadrul actualului Guvern, iar argumentele care vin in favoarea acestui proiect sunt cat se poate de clare, aratand in acelasi timp importanta construirii acestei autostrazi pentru Iasi dar si pentru intreaga Regiune de Nord-Est.

 
 
"Anul acesta s-au implinit zece ani de cand iesenilor si locuitorilor din Regiunea de Nord-Est li se tot promite construirea Autostrazii Iasi – Tg. Mures. Tot in aceasta perioada, se aniverseaza si centenarul „Iasi - Capitala Regatului Romaniei 1916-1918 si Oras al Marii Uniri”. Avand toate argumentele necesare din punct de vedere istoric, sustinute de faptul ca Moldova a ramas o regiune subdezvoltata a Romaniei, cu un PIB pe cap de locuitor cu aproximativ 40% mai mic decat media nationala, Autostrada Iasi – Tg. Mures isi justifica fara niciun dubiu necesitatea si oportunitatea. 
 
Lipsa unui tronson de drum, care sa conecteze Regiunea de Nord-Est de Vestul tarii, a condus la un decalaj pronuntat in ceea ce priveste dezvoltarea regiunilor. In timp, discrepanta va deveni din ce in ce mai mare, iar acest lucru se traduce prin depopulare, demoralizare si o slaba industrializare. Necesitatea acestei autostrazi este argumentata si in Strategia de dezvoltare teritoriala a Romaniei, document adoptat in octombrie 2016 de catre Guvernul Romaniei, in care se precizeaza faptul ca regiunile extracarpatice sunt cele mai putin dezvoltate, printre cele mai sarace judete fiind enumerate si Iasul. Din totalul de 13 judete enumerate, jumatate sunt din Regiunea de Nord-Est a tarii. In continuare, in strategie se mentioneaza si faptul ca disparitatile urban-rural intrajudetene sunt maxime in judetele Cluj, Iasi si Dolj.
 
La acest moment, Master-planul de Transport General al Romaniei (MPGT) prevede ca termen de demarare a studiului de fezabilitate perioada 2021 - 2022. Singurul tronson pentru care s-a decis scoaterea la licitatie a studiului de fezabilitate a fost Tg. Neamt – Iasi – Pascani. Insa, nimic nu s-a concretizat pana la acest moment. Autostrada care poate scoate Moldova din saracie are un istoric impresionant: peste zece ani de studii de prefezabilitate si fezabilitate care au costat zeci de milioane de Euro dar care astazi nu valoreaza nimic. Un ultim exemplu de proasta gestiune a banului public dar si a proiectului autostrazii este reprezentat de contractul de servicii pentru revizuirea studiului de fezabilitate, semnat in data de 20 mai 2015. La sfarsitul lunii septembrie 2016, contractul a fost suspendat din cauza lipsei fondurilor necesare. Si inainte lucrurile au stat la fel: in 2009, Compania Nationala de Autostrazi Si Drumuri Nationale Din Romania (CNADNR) scoate la licitatie realizarea studiului de fezabilitate pentru autostrada, impartita in trei loturi. Studiile, impartite pe trei tronsoane, au costat peste 10 milioane lei. 
 
Povestea incepe din nou in iunie 2014, cand CNADNR a scos la licitatie realizarea studiului de fezabilitate pe cele trei sectoare ale autostrazii. Costul estimat: intre 22,92 si 27,11 milioane de euro. Dupa deschiderea ofertelor pentru reactualizarea studiilor, doua din cele trei sunt anulate integral, pe motiv ca nu erau conforme, iar oferta ramasa in picioare a fost suspendata in 2015 pentru ca trebuia facuta mai aproape de momentul inceperii lucrarilor.
 
In paralel, Guvernul introduce in MPGT alternative la Autostrada Iasi – Tg. Mures, incluzand noua ruta Bacau – Brasov. Faptul ca aceste alternative nu sunt viabile se poate constata extrem de simplu. Punctele de vedere oferite de transportatori arata ca, in cazul in care s-ar construi o autostrada prin Brasov, acestia nu ar utiliza-o deoarece si-ar mari considerabil distanta si orele petrecute in trafic. De exemplu, distantele parcurse pana in Budapesta, punctul de acces catre tarile vest – europene, se incadreaza intre 800 si 850 de kilometri. Transportatorii arata clar ca daca vor dori sa plece de la Iasi spre Budapesta si vor merge pe traseul autostrazii Bacau – Brasov, distanta finala ar fi de 1.005 kilometri. In plus, nici macar argumentatia potrivit careia se va ajunge mai usor la Bucuresti nu este reala, intrucat pe actualul traseu, prin Vaslui, pe DN 24, iesenii parcurg o distanta de 387 kilometri, in timp ce pe viitoarea autostrada ar creste pana la 515 kilometri. 
 
Aceste argumente sunt sustinute si de Asociatia Pro Infrastructura care precizeaza ca autostrada Targu Mures – Iasi – Ungheni va aduce imbunatatiri in ceea ce priveste viteza de calatorie. Conform declaratiilor oficiale, pe coridorul Iasi – Pascani – Tg. Neamt si Tg. Neamt – Tg. Mures timpii de calatorie sunt mari in conditiile in care viteza medie inregistrata pe traseu este de aproximativ 61 km pe ora. Conform estimarilor acestora, aproximativ jumatate din volumul de trafic existent pe coridorul cel mai apropiat va trece pe noul traseu. Astfel, viteza medie prognozata va creste pana la 100 km pe ora, iar timpii de calatorie pe durata orelor de varf vor scadea cu 42 la suta. 
 
In ansamblu, proiectul Autostrazii Iasi – Targu Mures reprezinta un pilon important si in ceea ce priveste politica Romaniei fata de Republica Moldova. 
 
Astazi, cuantificam zece ani de studii si zeci de milioane de euro cheltuite pe studii de fezabilitate, studii care zac neatinse prin sertare. Oricat de mult are nevoie Romania de o autostrada de legatura intre Moldova si Transilvania, actiunile Guvernului denota o totala lipsa de strategie si directie. Acest lucru este demonstrat clar de faptul ca, in urma cu aproape doi ani, contractul semnat pentru reactualizarea studiului de fezabilitate a fost suspendat, pentru ca intre momentul la care studiul ar fi fost definitivat si cel la care lucrarile ar incepe au trecut nu mai putin de cinci ani.
 
In aceste conditii, consider ca prezentul proiect de lege care propune aprobarea obiectivului de investitii Autostrada Iasi – Tg. Mures este de o importanta semnificativa si care nu face altceva decat sa sublinieze necesitatea concretizarii proiectului in cel mai scurt timp posibil", a declarat deputatul PMP.
 
 
Sursa: BZI.ro
Importanta autostrazii Iasi - Targu Mures pentru zona Moldovei. Deputatul Petru Movila:

Comentarii

Adauga opinie

* Nume:
* Email:
* Opinie:
* Imagine verificare:
Security Code
Imagine noua
* campuri obligatorii
Știri din România reală
Noii miniştri din guvernul Grindeanu, validaţi de preşedinte
Preşedintele Iohannis a semnat joi decretele de numire ale noilor miniştri din guvernul Grindeanu, ceremonia de depunere (...)
Dragnea: Am refuzat să supun la vot excluderea lui Chirica. Ar fi trecut cu majoritate zdrobitoare
Liderul PSD Liviu Dragnea a precizat, miercuri, că a refuzat să supună votului CExN excluderea lui Mihai Chirica, el (...)
Fostul judecător CCR Tudorel Toader, favorit pentru Ministerul Justiţiei. Propunerea a fost făcută de Tăriceanu
Fostul judecător al Curţii Constituţionale, Tudorel Toader, este favorit pentru ocuparea postului de ministru al Justiţiei, (...)
Grevă de avertisment a profesorilor din Iaşi. Aproape 5.000 de profesori au aderat la protest. Cum decurg orele de curs din şcoli
 Aproape 5.000 de profesori afiliaţi la Uniunea Sindicatelor Libere din Învăţământul Preuniversitar (...)
Dragnea i-ar fi cerut lui Grindeanu să-şi dea demisia, dar prim-ministrul ar fi refuzat
 Liviu Dragnea s-ar fi întâlnit luni seara, la sediul PSD din Băneasa, cu premierul Sorin Grindeanu, după (...)
Sondaj
CONTACT RAPID
Trimite un mesaj rapid direct deputatului Petru Movilă