TVR lansează, duminică, de 1 Decembrie, la Chişinău, grila destinată publicului din Republica Moldova, prima zi de emisie fiind marcată de transmisiuni în direct de la aniversarea Zilei Naţionale a României la Ambasada română şi din Piaţa Marii Adunări Naţionale din capitala moldoveană.

Potrivit unui comunicat remis MEDIAFAX de televiziunea publică, vedetele TVR care vor participa la lansarea grilei pentru Republica Moldova sunt Cristian Tabără, Iuliana Tudor, Alina Stancu şi Mihai Rădulescu.

Începând cu 1 decembrie, telespectatorii din Republica Moldova vor putea urmări, sub sigla TVR, emisiuni premium difuzate de canalele televiziunii publice din România. În grilă se regăsesc emisiunile informative ale TVR şi talk-show-urile care tratează temele importante ale zilei şi subiectele europene. Telespectatorii moldoveni vor avea acces şi la emisiuni de divertisment, cultură, documentare şi reportaje.

Actualitatea din Republica Moldova va fi analizată într-o emisiune realizată în colaborare cu postul public Moldova 1 - "Orizont european" -, un talk-show prezentat de jurnalista Miruna Munteanu.

Televiziunea Română intenţionează ca, în viitor, o treime din producţia de emisiuni să fie autohtonă, realizată cu sprijinul canalului Moldova 1.

"Relansăm TVR în Republica Moldova într-o zi simbolică pentru românii de pretutindeni", a declarat Claudiu Săftoiu, preşedinte-director general al TVR. "Televiziunea Română îşi asumă misiunea de onoare de a disemina şi a menţine în atenţia publicului din Republica Moldova valorile româneşti şi europene. Ne propunem să ne îndeplinim această misiune prin produse jurnalistice de înaltă calitate şi prin emisiuni de cultură şi de divertisment care promovează în primul rând educaţia", a mai spus preşedintele-director general al TVR.

Televiziunea Română reia transmisia programelor în Republica Moldova în urma înlăturării obstacolelor de natură juridică - prin semnarea Acordului de soluţionare amiabilă a acestui litigiu -, dezvoltarea proiectului fiind condiţionată, în continuare, de îmbunătăţirea cadrului legislativ aplicabil şi de consolidarea formulei de finanţare.

Claudiu Săftoiu a semnat, vineri, actul de reziliere a retransmisiei programelor Televiziunii Române pe canalul TV 2 Plus.

"Televiziunea Română revine în Republica Moldova începând din 1 decembrie 2013. Am semnat astăzi (vineri, n.r.), de comun acord cu reprezentanţii Telefe M International SRL, actul de reziliere a retransmisiei programelor Televiziunii Române pe canalul TV 2 Plus. Mulţumim pe această cale postului TV 2 Plus pentru continuitatea programelor TVR în spaţiul media de peste Prut, fapt care a avut un rol hotărâtor în menţinerea atenţiei publicului din Republica Moldova. Reluarea transmisiunii TVR în Republica Moldova este încă o dovadă a continuităţii programelor noastre în această ţară, fapt care ne permite să privim cu încredere posibilităţile de dezvoltare în spaţiul media moldovenesc şi intrarea în era digitală", a afirmat Claudiu Săftoiu.

Potrivit comunicatului remis MEDIAFAX de televiziunea publică, pe 1 octombrie 1990, programele TVR 1 încep să fie retransmise în Republica Moldova, în baza Ordonanţei Ministrului Comunicaţiilor al RSS Moldoveneşti. Din 1995, difuzarea programelor TVR 1 în Republica Moldova este plătită din bugetul României.

În 1997, finanţarea serviciilor de retransmisie are la bază Hotărârea Guvernului Republicii Moldova nr. 941/13.10.1997 şi Hotărârea Guvernului României nr. 605/18.09.1998 privind reglementarea soldului nerambursat al creditului tehnic în sumă de 3,42 de milioane de dolari, acordat de Guvernul României Guvernului Republicii Moldova în anii 1991 şi 1992 şi a contractului cu privire la prestarea serviciilor de televiziune nr. 1-RC/10 iunie 1999 dintre Întreprinderea de Stat Radiocomunicaţii şi Ministerul Finanţelor Republicii Moldova.

În 2002, finanţarea acordată de Guvernul României s-a consumat. Concomitent, Protocolul de colaborare dintre SRTv şi Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor din Republica Moldova, semnat pe 8 iunie 2001, şi-a pierdut valoarea juridică, fapt care a dus la sistarea difuzării programului TVR 1.

Începând din luna martie a anului 2003, Întreprinderea de Stat Radiocomunicaţii retransmite programele TVR 1 pe teritoriul Republicii Moldova în baza Protocolului de colaborare dintre SRTv şi Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor din Republica Moldova, între anii 2003-2006, semnat la Bucureşti pe 8 mai 2003.

În 2006 expiră Protocolul de Colaborare între SRTv şi Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor din Republica Moldova (2003-2006). TVR finalizează demersurile interne pentru semnarea unui nou document, pentru perioada ianuarie - iunie 2007, acoperită de soldul rămas disponibil din creditul tehnic de 3 milioane de dolari.

TVR colaborează cu Ministerul de Finanţe, Ministerul Afacerilor Externe (MAE) şi Guvernul României pentru identificarea urgentă a surselor de finanţare necesare retransmisiei programelor TVR 1 pe teritoriul Republicii Moldova, consumate integral pe 14 iunie 2007. Eforturile autorităţilor române rămân fără răspuns.

MAE anunţă găsirea unei soluţii de finanţare, dintr-un sold nerambursat de circa 9,4 milioane de dolari din creditul acordat în 1993, iar Ministerul Finanţelor din Republica Moldova primeşte favorabil propunerea.

În şedinţa Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA) din Republica Moldova din 31 iulie 2007 este anunţată destituirea preşedintelui CCA, Corneliu Mihalache, şi numirea unui nou preşedinte. În cadrul aceleiaşi şedinţe s-a decis (cu votul a cinci membri din nouă) şi scoaterea la concurs a mai multor frecvenţe de radio şi TV, printre care şi reţeaua de stat TV nr. 2 a Întreprinderii de Stat Radiocomunicaţii, folosită pentru retransmiterea programele TVR 1, la cererea Ministerului Dezvoltării Informaţionale. În acelaşi an, pe 29 august, SRTv şi SC Reţele şi Cabluri SRL din Republica Moldova încheie un contract având ca obiect retransmisia prin cablu a TVR Internaţional. Pe 19 septembrie, SRTv şi Euro TV din Chişinău semnează un contract având ca obiect retransmiterea programelor TVR Internaţional, pentru o perioadă de 12 luni.

Pe de altă parte, pe 27 septembrie, frecvenţa de stat nr. 2 din Republica Moldova, pe care emitea postul TVR 1, a fost acordată de CCA postului de televiziune 2 Plus.

În noiembrie 2007, SRTv atacă în instanţă deciziile CCA şi solicită abrogarea lor, precum şi achitarea unor despăgubiri. Pe 14 februarie 2008, Curtea de Apel Chişinău consideră demersul SRTv ca fiind întemeiat. Ca urmare, admite cererea televiziunii publice de suspendare a executării celor deciziilor CCA - de scoatere la concurs a frecvenţei de stat nr. 2 (atribuită anterior SRTv) şi acordarea ei către o societate privată, Tele M International SRL - până la adoptarea unei hotărâri în procesul de fond. SRTv avea astfel posibilitatea să retransmită programele TVR 1 pe parcursul judecării procesului.

Pe 18 februarie, în mod surprinzător şi fără a avea probe noi, Curtea Supremă de Justiţie admite recursul lapidar al CCA şi casează încheierea Curţii de Apel Chişinău. Ulterior, Curtea de Apel Chişinău respinge acţiunea SRTv pe fond, deşi, iniţial admisese cererea Televiziunii Române ca fiind legală şi temeinică.

Pe 10 iulie, Curtea Supremă de Justiţie a Republicii Moldova respinge recursul SRTv împotriva celor două decizii ale CCA prin care s-a interzis nelegal şi abuziv retransmiterea programelor TVR1 pe frecvenţa de stat nr. 2, pentru care TVR deţinea licenţă valabilă până în 2011.

Pe 1 august 2008, SRTv atacă Guvernul moldovean la CEDO, după ce instanţele de judecată din Republica Moldova au respins cererea societăţii privind reluarea transmisiunii TVR 1 în Republica Moldova prin frecvenţa de stat nr. 2.

Pe 6 noiembrie, CEDO comunică faptul că a fost demarată procedura de examinare prealabilă a cererii SRTv, sub aspectul admisibilităţii, şi că a solicitat Guvernului Republicii Moldova să prezinte explicaţii în scris cu privire la acest caz, până la data de 26 februarie 2009. În acelaşi timp, CEDO a transmis Guvernului României o scrisoare, prin care acesta este invitat să sprijine ca parte terţă televiziunea publică în acest proces, comunicând Curţii şi punctul său de vedere în acest sens.

În octombrie 2009, Ministerul Justiţiei din Republica Moldova anunţă că este gata să încheie o tranzacţie de împăcare între Guvern şi SRTv imediat ce părţile din acest dosar (SRTv, CCA, Ministerul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor) vor identifica o soluţie acceptabilă pentru ele.

Între 18 şi 21 aprilie 2010, o delegaţie a TVR merge într-o vizită oficială la Chişinău pentru a discuta despre deblocarea retransmisiei programelor TVR şi înfiinţarea unui studio TVR la Chişinău.

Pe 10 noiembrie 2010, emisiunile TVR 1 sunt retransmise din nou în Republica Moldova, după o pauză de trei ani, pe frecvenţa postului 2 Plus. TLF M International, deţinătoarea postului 2 Plus, societatea în favoarea căreia s-a retras frecvenţa postului românesc, în anul 2007.

Pe 12 septembrie 2013, Claudiu Săftoiu, preşedinte-director general al SRTv, şi Lilian Apostol, agent guvernamental al Republicii Moldova, au semnat Acordul de soluţionare amiabilă a Cererii nr. 36398/08, depusă de TVR împotriva Republicii Moldova la Curtea Europeană a Drepturilor Omului pe 1 august 2008.

SRTv a primit, pe 14 noiembrie, aprobarea Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA) pentru grila de programe dedicată telespectatorilor din Republica Moldova.


 

Comentarii

Adauga opinie

* Nume:
* Email:
* Opinie:
* Imagine verificare:
Security Code
Imagine noua
* campuri obligatorii
Știri din România reală
Noii miniştri din guvernul Grindeanu, validaţi de preşedinte
Preşedintele Iohannis a semnat joi decretele de numire ale noilor miniştri din guvernul Grindeanu, ceremonia de depunere (...)
Dragnea: Am refuzat să supun la vot excluderea lui Chirica. Ar fi trecut cu majoritate zdrobitoare
Liderul PSD Liviu Dragnea a precizat, miercuri, că a refuzat să supună votului CExN excluderea lui Mihai Chirica, el (...)
Fostul judecător CCR Tudorel Toader, favorit pentru Ministerul Justiţiei. Propunerea a fost făcută de Tăriceanu
Fostul judecător al Curţii Constituţionale, Tudorel Toader, este favorit pentru ocuparea postului de ministru al Justiţiei, (...)
Grevă de avertisment a profesorilor din Iaşi. Aproape 5.000 de profesori au aderat la protest. Cum decurg orele de curs din şcoli
 Aproape 5.000 de profesori afiliaţi la Uniunea Sindicatelor Libere din Învăţământul Preuniversitar (...)
Dragnea i-ar fi cerut lui Grindeanu să-şi dea demisia, dar prim-ministrul ar fi refuzat
 Liviu Dragnea s-ar fi întâlnit luni seara, la sediul PSD din Băneasa, cu premierul Sorin Grindeanu, după (...)
Sondaj
CONTACT RAPID
Trimite un mesaj rapid direct deputatului Petru Movilă